900x170-eco-header-4.jpg

Vacansoleil og Virksomhedens Sociale Ansvar

Eindhoven, August 2017

Som rejsebureau og arbejdsgiver, er vi bevidste om den indflydelse vi har på omverdenen. Vi påvirker ikke blot miljøet, men også menneskers livskvalitet. Både for vore gæster, ansatte og de partnere vi samarbejder med.

Det er med dette i baghovedet, at vi kontinuerligt tager en lang række tiltag med henblik på at minimere de negative konsekvenser og maksimere den positive påvirkning  mest muligt i forbindelse med vores virksomheds virke.

Et meget vigtigt område, som vi ikke har så meget indflydelse på, handler om vores gæsters transport til campingpladserne.  Det er imidlertid også en realitet, at den mindste CO2 udledning pr. km indenfor alle rejsetyper, finder sted på køreturen via bil med fire rejsende. Dette er gennemsnitligt det antal personer pr. bil vi oftest byder velkommen til vores campingpladser. Efterhånden som bilerne er blevet renere, mere effektive og mere miljøvenlige, har dette også resulteret i en mindre miljøforurening.

En sammenligning lavet i starten af 2017, viste følgende C02 udledninger i forbindelse med en rejse t/r til en destination på 1200 km fra hjemmet:

Fly:                                          560 kg C02 pr. person
Tog:                                         75 kg C02 pr. person.
Autocamper:                           90 kg CO2 pr. person
BMW X5 25D  :                       83,4 kg C02 pr. person.
Volkswagen Passat 1.6D:       61,8 kg CO2 pr. person.

De fleste campingpladser er endvidere grønt anlagte og beliggende i grønne omgivelser, hvor træer og planter er med til at sikre en betragtelig optagelse af CO2 udledningen.

Fakta

En campingferie har afgjort en indflydelse på vores miljø. Vores fokus på bæredygtighed er en del af vores samlede virksomhedspolitik og det glæder os at kunne dele disse retningslinjer med vore partnere:

  • Et stort og stadigt stigende antal af vores campingpladser er nu i besiddelse af miljømærket ”Green Key”.
  • Vi har fokus på sektorrelateret bæredygtighed i udvælgelsen af vore leverandører. Lige fra kontorartikler til safaritelte og fra produktion til eventuelt genbrug. Mange af de mobilhomes vi indkøber årligt, er op til 98% genbrugelige og det træ, der anvendes til vores terrasser og safaritelte er bygget af genanvendeligt træmateriale.
  • Vi tester brugen af solpaneler på vores mobilhomes.
  • Energibevaring er et vigtigt fokusområde hos os: vi har reduceret elektricitetsforbruget med 14% på hovedkontoret fra 2015 til 2016, ved at oplyse mere om bæredygtighed og ved at iværksætte tiltag med henblik på målrettede investeringer i forhold til vores elforbrug: en af vores målsætninger for det kommende år er at reducere det totale energiforbrug (elektricitet og gas) på hovedkontoret med yderligere 5%. Dette er et af vore vigtigste fokusområder.
  • Vi har efterhånden sorteret vores affaldstyper i mange år nu (dette er også rentabelt).
  • Fordi 90% af vore gæster har givet udtryk for, at de ikke længere finder det vigtigt at modtage et trykt feriekatalog, blev det muligt for os at træffe beslutning om en reduktion af antallet af trykte kataloger. Fra 2017 og fremadrettet vil vi således ikke længere tilbyde trykte kataloger.
  • Vacansoleil har siden 2013 tilbudt opladningsstationer til elektriske biler på kontoret.

Derudover har vi også udvalgt en række vigtige områder, hvor vi aktivt forsøger at gøre en positiv forskel på et socialt niveau:

  • Vi grundlagde Vacansoleil Foundation i 2012, med henblik at støtte dem, som virkelig har brug for vores hjælp, i de lande hvor vi er aktive. På en menneskelig skala, foregår det gennem specifikke projekter, med arbejdskraft, rent økonomisk og via Vacansoleil projekter.
  • Vacansoleil Foundation udfører dette støttearbejde meget bredt: lige fra at tilbyde en bekymringsfri ferie, til en speciel børnefest eller skræddersyede sportsaktiviteter.
  • Fonden ledes af Vacansoleil personale og ubetalte voluntører.
  • Vacansoleil bestræber sig på at være en engageret og betænksom arbejdsgiver  - med øje for specielle personlige omstændigheder og ved hjælp af en løsningsorienteret strategi med henblik på udvikling af ansatte på alle niveauer.

Kommer vi til at ændre verden med disse tiltag? Sikkert ikke.

Får vi succes med alt vi foretager os indenfor dette område? Nej, men heldigvis er resultaterne overvejende positive.

Vil vi gøre en forskel med vore tiltag? Ja, det er vi overbeviste om og vi vil gøre vores bedste for fortsat at gøre en stadigt stigende forskel!

Hvis du som læser, tror du kan være behjælpelig med ideer og forslag, vil vi værdsætte dit input meget. Forslag og ideer kan sendes til vores bæredygtighedskoordinator, Ruud van Ballegooij: rvballegooij@vacansoleil.com