Coronavirus

Spørgsmål & svar om coronavirus og jeres ferie

Sidst opdateret: 14 august 2020

Hos Vacansoleil følger vi udviklingen vedr. coronavirus (COVID-19) tæt. Vi deler jeres bekymringer og gør alt, hvad vi kan for at hjælpe jer på bedste vis. Jeres sikkerhed er vigtig for os. 

I har sikkert mange spørgsmål til jeres ferie, og derfor har vi lavet denne liste med spørgsmål og svar til jer. Vores team arbejder på at kontakte alle, der snart skal på ferie. I vil blive kontaktet senest to uger før ankomst. Vi beder jer derfor venligst undlade at ringe til os. Således kan vi hjælpe alle vores gæster hurtigere og mere effektivt. 

Vi takker mange gange for jeres forståelse! 

Har I spørgsmål lige nu, så kig i vores spørgsmål og svar nedenfor.   

Informationen på denne side opdateres jævnligt. Seneste opdatering er fra d. 14. august

Hvor kan vi finde den nyeste information om coronavirus?

Sundhedstyrelsens hjemmeside kan I finde den opdaterede information om coronavirus (COVID-19).

Frarådes rejser til vores feriedestination?

Udenrigsministeriet fraråder unødvendige rejser til Luxembourg, dele af Sverige, Irland og Portugal. (senest opdateret d. 14. august 2020).

Hvor kan vi finde alle pt. gældende rejsevejledninger?

På Udenrigsministeriets hjemmeside https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/ kan I finde alle pt. gældende rejsevejledninger pr. land. Husk: Evt. rejsevejledning skal være gældende på tidspunktet for opholdet.

Grundet coronavirussen, frarådes rejser til vores feriedestination. Hvad nu?

Hvis jeres ferie er berørt at situationen, sætter vores kundeservice sig i forbindelse med jer via mail. Først vil I blive tilbudt valget mellem at ombooke til 2020 eller 2021, vente til to uger før ankomst eller selv at annullere jeres ophold med håb om at få kompensation fra jeres afbestillingsforsikring. 

Frarådes unødvendige rejser til jeres destination stadig to uger før ankomst, vil I blive kontaktet og tilbudt refundering af jeres indbetalte beløb. Vi forholder os på ethvert tidspunkt til Udenrigsministeriets rejseanbefalinger. 

Vi er I øjeblikket i gang med at kontakte alle, der har planlagt en ferie i nærmeste fremtid. I får information fra os, senest 2 uger før jeres afrejse, så I behøver ikke selv at kontakte os. 

Hvad skal vi gøre, hvis vi gerne vil annullere, men rejser til vores destination ikke frarådes?

Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til jeres destination, gælder de almindelige annulleringsbetingelser, som står beskrevet i lejebestemmelserne. (link) Vi refunderer ikke, hvis man selv annullerer medmindre der, efter annulleringsomkostningerne er fratrukket er et udestående på bookingen.

Hvis I har købt en afbestillingsforsikring, og I har en gyldig grund til at annullere, dækker forsikringen oftest annulleringsomkostningerne. Kontakt venligst jeres forsikringsselskab angående dette.

Hvorfor er vores booking annulleret?

Det kan den være af forskellige årsager, som alle er relaterede til coronakrisen:

  • det er ikke muligt at rejse til jeres destination pga. rejseanbefalingerne;
  • regeringstiltag gør at campingpladsen er lukket eller først åbner senere; 
  • Campingpladsen er åben, men pga. lokale restriktioner kan din bolig ikke blive klar eller monteret til jeres ferie. Nogle steder tilbyder vi også færre boliger end sædvanligvis. Nogle boligtyper (telte) bliver ikke sat op alle steder. 

Kan jeg nyde min ferie på campingpladsen i sikkerhed?

Alle vores campingpladser har sikkerhedsprocedurer, der er bestemt af de lokale myndigheder i det pågældende land.

  • Sikre arbejdsforhold for personalet: Personalet arbejder med strikse, lokale retningslinjer ift. Sikkerheden. De har fået grundig instruktion i de påkrævede sikkerhedsprocedurer, de bruger værnemidler og er klar til at hjælpe jer med alle spørgsmål I måtte have. 
  • Social afstand: Mange campingpladser tilbyder færre boliger og kan derfor modtage færre gæster for at sikre social afstand. 
  • Rengøring og hygiejne: Campingpladserne arbejder med tilpassede rengøringsprocedurer, der overholder retningslinjerne ift. coronavirussen. Derfor kan I sikkert bruge alle faciliteterne. Jeres bolig bliver også rengjort grundigt, inden I ankommer. 
  • Egne sanitære faciliteter i jeres egen bolig: Alle Vacansoleils mobilehomes og nogle typer safaritelte har eget toilet og bad. 
  • Sikker rejse i jeres egen bil: I kan rejse sikkert til jeres feriedestination I jeres bil end med offentlig transport eller fly. 
     

Er alle faciliteter åbne som sædvanlig?

Dette varierer per campingplads og per land. For at holder jer orienterede, anbefaler vi at I tjekker campingpladsens egen hjemmeside. De fleste faciliteter på de pladser, vi tilbyder til sommer, er åbne, men tingene kan være anderledes, fra det vi er vant til. 

  • Swimming pools & vandrutschebaner: Vandsjov er en del af jeres ferie. I kan plaske rundt og suse ned ad vandrutschebanerne, men der vil være sikkerhedsforanstaltninger, som alle skal overholde. 
  • For børnene: Legepladsen er åben og underholdningsteamet organiserer sjove aktiviteter. Dette er stadig tilfældet, men sikkerheden er afgørende. 
  • Sport & aktiviteter: Disse finder sted i henhold til de lokale regler. For eksempel kan man komme ud for, at aktiviteterne må have færre deltagere og finder sted i mindre grupper. this take place in accordance to local rules. 
  • Mad & drikke: Et lækkert måltid mad eller en drink på terrassen er en del af en god ferie. Restaurantfaciliteterne er åbne, hvis de lokale restriktioner tillader det.

Vacansoleil kan ikke holdes ansvarlig for om faciliteterne er åbne. Hvilke faciliteter, der er åbne afhænger af lokal lovgivning og kan variere hen over sæsonen.   

Kan vi stadig ombooke?

Vi har mange skønne pladser i hele Europa, der gerne vil modtage feriegæster denne sommer, så I kan stadig godt komme på ferie i år. Man kan godt ombooke sit ophold til en anden plads eller destination i år. Dette er dog forbundet med et ombookinggebyr, der stiger jo tættere på ankomst ombookingen sker.  Hvis I gerne vil høre om mulighederne for ombooking, så kontakt os endelig og hør om mulighederne. Det nye opholds pris skal svare til hele prisen på det oprindelige ophold. 

Vi har fået en mail om refundering. Er vores ferie aflyst?

Nej, jeres ferie er ikke nødvendigvis aflyst. Vi har sendt mails ud med info om mulighederne til alle med nært forestående ankomst, hvis ophold kunne være i fare. Hvis I gerne vil rejse, skal I blot skrive en mail til os og oplyse om dette. Vi har mange skønne pladser i hele Europa, der gerne vil modtage feriegæster hele denne sommer. Kig i udvalget og find jeres yndlingsdestination.

Hvem kan få en refundering?

De af vores kunder, som skal ankomme indenfor 2 uger og som grundet Udenrigsministeriets rejseanbefalinger, fordi campingpladsen er lukket, eller boligen ikke er klar pga. corona ikke kan komme på ferie, vil blive tilbudt fuld refundering af det indbetalte samt muligheden for at ombooke til 2020 eller til 2021. 

Må jeg rejse på ferie selvom Udenrigsministeriet fraråder det?

Måske I tænker, at I gerne vil på ferie på trods af rejseanbefalingerne. Vi anbefaler ikke at tage af sted, men dette er i sidste ende jeres egen beslutning. Såfremt I vælger at beholde jeres ophold, anbefaler vi, at I kontakter jeres rejseforsikring for at høre, hvordan I er dækket. 

Vi vil gerne annullere vores ophold, selvom rejsevejledningen ikke er negativ. Er det muligt?

Ja, det er muligt. Hvis I gerne vil annullere, betaler I det annulleringsgebyr, der er gældende i annulleringsøjeblikket. 
Annulleringsgebyret er:  

  • Annullering op til 14 dage før ankomst: 30% af opholdets pris 
  • Annullering op til 1 dag før ankomst: 90% af opholdets pris
  • Annullering på ankomstdagen: 100% af opholdets pris 

Kan jeg stadig ombooke mit ophold?

Indtil d. 15. juni, kunne I ombooke gratis. Det kan også godt lade sig gøre at ombooke efter denne dato men mod et gebyr. Hvis I gerne vil ombooke, skal vi annullere det allerede bookede ophold. Derfor skal I betale det annulleringsgebyr, der er gældende på annulleringstidspunktet. 
Annulleringsgebyret er:  

  • Annullering op til 14 dage før ankomst: 30% af opholdets pris 
  • Annullering op til 1 dag før ankomst: 90% af opholdets pris
  • Annullering på ankomstdagen: 100% af opholdets pris