Covid-19

Ofte stillede spørgsmål - Covid 19

Hvad er de gældende regler for rejser i Europa?

De nuværende regler for rejser i Europa kan variere fra land til land. Vi anbefaler at du forbereder dig godt inden du tager afsted, og holder øje med de gældende restriktioner for din feriedestination. Det kan du gøre via Udenrigsministeriets hjemmeside: (um.dk) eller på https://reopen.europa.eu/en. Rejsende i alle europæiske lande er velkomne, hvis de er fuldt vaccinerede eller har taget et negativt test resultat  eller har dokumentation for at du har været smittet. Siden 1. juli 2021 har du kunne få et EU Digital Covid Certificate (coronapas). Dette kan fremvises digitalt via app eller printes. Læs mere om det på https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans/eu-digital-covid-certificate_en 

Kan jeg tage på ferie, hvis jeg ikke er fuldt vaccineret?

Det er okay! I Europa er det ikke et krav, at blive vaccineret. EU Digital COVID Certificate udstedes til personer, som er vaccineret mod COVID-19, har et negativet test resultat eller før har været smittet. De nuværende regler for rejser i Europa kan variere fra land til land. Vi anbefaler at du forbereder dig godt inden du tager afsted, og holder øje med de gældende restriktioner for din feriedestination. Det kan du gøre via Udenrigsministeriets hjemmeside: (um.dk) eller på https://reopen.europa.eu/en.                       

Jeg er ikke vaccineret, kan jeg annullere eller ændre min booking?

Man behøver ikke være vaccineret, for at rejse i Europa. Reglerne varierer fra land til land, og alle EU lande accepterer et gyldigt Digital EU Covid Certificate (coronapas).  Vær opmærksom på at tjekke rejsevejledningerne for at finde ud af, hvilke typer test, der accepteres på netop jeres destination. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside; rejsevejledninger (um.dk) eller på https://reopen.europa.eu/en

Jeg har brug for et negativt PCR-testresultat, kan jeg annullere eller ændre min booking?

Indrejsereglerne varierer fra land til land, men alle EU lande accepterer et gyldigt Digital EU Covid Certificate (coronapas). Vær opmærksom på at tjekke rejsevejledningerne for at finde ud af, hvilke indrejseregler, der findes for netop jeres destination. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside; rejsevejledninger (um.dk) eller på https://reopen.europa.eu/en

Jeg selv eller en i min rejsegruppe er testet positiv inden ferien. Hvad er mine muligheder?

Hvis du eller en fra din rejsegruppe bliver testet positiv med COVID-19, og I ikke kan tage af sted vil vores almindelige annulleringsregler være gældende. Det anbefales derfor kraftigt,  at tegne en afbestillingsforsikring, der inkluderer COVID-19. Vacansoleil tilbyder disse i samarbejde med Europæiske Rejseforsikring, og de dækker hvis en af rejsedeltagerne testes positiv med COVID-19 før afrejse.

Er jeg sikret medicinsk behandling i udlandet.

Du skal altid medbringe dit blå sygesikringskort på ferier i Europa. Det sikrer, at du har ret til behandling på samme vilkår som borgerne i det land du rejser til. Hvis du endnu ikke har det blå sygesikringskort, så skynd dig at bestille det inden din rejse på borger.dk

Dækker de forsikringer Vacansoleil tilbyder COVID-19?

Ja! Vacansoleil tilbyder både Afbestillingsforsikring og Årsrejseforsikring i samarbejde med Europæiske Rejseforsikring. Begge forsikringer dækker COVID-19. Du kan læse betingelserne her.

Kan jeg annullere gratis hvis rejser til destinationen frarådes?

Du kan ikke annullere eller ændre din ferie gebyrfrit, når rejser til din ferie destinationen frarådes. Hvis destinationen tager imod turister mod fremvisning af et gyldigt Digital EU Covid Certificate (coronapas), og pladsen er åben er din booking gældende. 

Hvad sker der, hvis der pludselig indføres rejserestriktioner under min ferie?

Det er irriterende, når der pludselig indføres rejserestriktioner under ferien. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe dig så godt som muligt. Hvis din ferie destination ikke tager imod turister eller pladsen er lukket,  finder vi en passende løsning sammen med dig, under hensyntagen til regeringens og Udenrigsministeriets råd og retningslinjer.

Vi anbefaler, I tjekker jeres rejseforsikring før afrejse, så I ved om I er forsikrede i tilfælde af, at rejser til jeres destination frarådes.

Tjek regelmæssigt Udenrigsministeriets hjemmeside og hold jer orienterede om situationen på jeres feriedestination.
 

Der er obligatorisk karantæne ved hjemkomst efter ferie. Kan vi annullere uden gebyr?

Obligatorisk karantæne i hjemlandet er ikke grund til at annullere ferien uden gebyr.

Skal jeg fremvise vaccinationsbevis eller en negativ coronatest på campingpladsen?

Dette varierer fra campingplads til campingplads. For at være sikker på gældende regler, anbefaler vi, at du tjekker campingpladsens egen hjemmeside. Der kanforeligge krav ved check-in, om fremvisning af de samme dokumenter der skal fremvises, når I krydser grænsen til et transitland eller til jeres destinationsland. De nyeste informationer angående rejseråd og -regler kan findes på https://reopen.europa.eu/en

Kan jeg nyde min ferie sikkert på campingpladsen?

På campingpladsen kommer du til at opholde dig meget udenfor, hvilket gør det lettere at holde en sikker afstand til andre. Undersøgelser viser, at chancen for at blive smittet udenfor er mindre end indenfor. Desuden rejser du højst sandsynligt i din egen bil og du bor i din helt egen feriebolig med god plads omkring. 

På vores campingpladser vil du opleve et sikkert feriemiljø, som du kan se frem til at nyde.  

Respekt for sikkerhed: alle campingpladser har en sikkerhedsplan, der går hånd i hånd med de lokale myndigheders direktiver. 

Sikker afstand: campingpladserne sikrer ekstra afstand på alle fælles områder og ved alle faciliteter. Dette giver mere bevægerum og en mere sikker fornemmelse på campingpladsen 

Rengøring og hygiejne: på campingpladserne er der ekstra rengøring, hvilket gør brugen af faciliteterne ekstra sikker. Naturligvis bliver din bolig også grundigt rengjort inden din ankomst.  

Kan jeg ændre eller annullere min booking, hvis jeg grundet restriktioner blev ombooket fra 2021 til 2022?

Du kan altid ændre eller annullere din booking, også hvis du grundet restriktioner blev ombooket fra 2021 til 2022. En annullering vil være efter vores gældende annulleringsbetingelser.